امداد من
جدیدترین مطالب

تعمیر اجاق گاز دوو

تعمیر اجاق گاز دوو

تعمیر اجاق گاز دوو، نکات مهم و کاربردی دارد که در سایت امداد من به آن می پردازیم.

تعمیر اجاق گاز دوو

این روزها استفاده از لوازم خانگی دوو در بیشتر خانه ها بسیار رایج است، بنابراین خانواده های زیادی از اجاق گاز دوو استفاده می کنند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

با توجه به اینکه هر چه در مورد لوازم منزلتان بیشتر آگاهی داشته باشید می‌توانید در هنگام خرابی به راحتی آن را تعمیرکنید، قصد داریم در این مقاله نکاتی درباره تعمیر اجاق گاز دوو در اختیار شما قرار دهیم تا با صرف هزینه کم تر و به راحتی ‌بتوانید به جای خرید اجاق گاز دوو جدید و گران قیمت، با تعمیر اجاق گاز دوو، از همان وسیله ای که سالهاست از آن استفاده می کنید و با طرز کارش به خوبی آشنا هستید استفاده کنید.
بنابراین به منظور یادگیری تعمیر اجاق گاز دوو ابتدا با قسمت ها و قطعات مختلف اجاق گاز دوو آشنا شوید:

اجاق گاز دوو در بازار با اندازه ها، طرح‌ها و مدل های مختلفی ارائه می شود ولی به طور کلی همه آنها از تعدادی قطعه و لوازم مشابه تشکیل شده اند. قطعات تشکیل دهنده یک اجاق گاز دوو فردار به شرح زیر است.
بدنه عایق، چند راهه، شیرها، نازل ها، محفظه مخلوط هوا و گاز، مشعل ها، شمعک، ترموکوپل، فندک، ترموستات، درجه تنظیم حرارت، ساعت با زنگ خبر، جوجه گردان.

تعمیر اجاق گاز دوو
تعمیر اجاق گاز دوو

تنظیمات اولیه و پایه ای اجاق گاز دوو 


تنظیم گاز مشعل

زمانی که دکمه کنترل یک مشعل در زیادترین حد خود باشد، باید دور شعله آبی بسوزد و داخل آن یعنی در قسمت وسط مشعل ارتفاع شعله باید در حدود ۲۰ میلیمتر و به رنگ آبی متمایل به سبز باشد. چنانچه رنگ و ارتفاع شعله مطابق مشخصات گفته شده نباشد، مخلوط گاز و هوا احتیاج به تنظیم دارد.

بنابراین برای تنظیم گاز و افزایش جریان گاز،  با آچار مناسب، پیچ تنظیم کننده گاز را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید و برای کاهش جریان گاز پیچ تنظیم کننده گاز را خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید.
به منظور تنظیم میزان هوا، پیچ تنظیم‌کننده مخلوط هوا را شل کنید و صفحه مخلوط‌کن را تغییر دهید تا اندازه سوراخ‌های محفظه مخلوط‌کن تغییر کند و هوای بیشتر یا کمتری وارد محفظه شود.

تنظیم شعله پیلوت

شعله پیلوت باید به رنگ آبی بسوزد و طول شعله پیلوت معمولا نباید از ۶ میلی‌متر کمتر باشد. اگر شعله خیلی کوتاه باشد و یا به راحتی خاموش شود، قاب یا محافظ پیلوت را بیرون بکشید و سوراخ آن را به آرامی و با دقت به وسیله یک میله نازک تمیز کنید.

اگر همچنان شعله آن کوتاه بود، پیچ تنظیم‌کننده آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا تنظیم شود.


تنظیم کردن ترموستات فر

در صورتی که حرارت فر مطلوب نباشد یعنی خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، ترموستات فر باید تنظیم شود. برای تنظیم ترموستات فر ابتدا یک دما سنج جیوه‌ای در فر قرار دهید و درجه فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد بگذارید، اگر پس از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اختلاف درجه‌ای که دماسنج نشان می‌دهد با آنچه که فر را تنظیم کرده‌اید بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد، نشان دهنده آنست که ترموستات خراب است و باید آن را تعویض کنید.

اگر اختلاف درجه دماسنج با درجه ای که فر را تنظیم کرده‌اید کم باشد دکمه کنترل را ببندید و پیچ تنظیم‌کننده را به طرف زیاد یا کم بچرخانید. هر یک چهارم دور که پیچ تنظیم را بچرخانید در حدود ۱۵ درجه سانتی‌گراد حرارت فر تغییر می‌کند.

توجه د اشته باشید که با چرخاندن پیچ تنظیم در جهت زیاد ۱۵ درجه سانتی‌گراد حرارت فر بالا می‌رود و با چرخاندن پیچ تنظیم در جهت کم ۱۵ درجه سانتیگراد حرارت فر پایین می‌آید. حالا دوباره با همان روش گفته شده، به وسیله دماسنج جیوه‌ای حرارت فر را کنترل کنید.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  تعمیر اجاق گاز در تجریش

بررسی برخی از مشکلات اجاق گاز دوو و تعمیر اجاق گاز دوو

۱-     از کار افتادن فندک اجاق گاز دوو

 در صورتی که فندک اجاق گاز دوو خراب شده باشد، باید از فندک دستی یا کبریت برای روشن کردن شعله اجاق گاز دوو استفاده کنید که در این صورت استفاده از اجاق گاز دوو سخت و وقت گیر می شود.

۲-     از کار افتادن ترموکوپل اجاق گاز دوو

چنانچه شعله اجاق گاز دوو بعد از روشن شدن ، ثابت نمی ماند و با برداشتن دست از روی ولوم اجاق گاز شعله خاموش می شود یعنی اینکه ترموکوپل اجاق گاز  از کار افتاده است و نمیتوان از شعله اجاق گاز دوو استفاده کرد.

۳-      برق گرفتگی بدنه اجاق گاز دوو

اگر داخل اجاق گاز دوو سیمی آب شده باشد یا قسمت برقی اجاق گاز دوو مشکل پیدا کرده باشد و دستگیره های اجاق گاز دوو فلزی باشد برق گرفتگی را هم در بدنه و هم در ولوم های اجاق گاز حس خواهید کرد . در چنین مواردی خیلی مراقب باشید که با دست  خیس به اجاق گاز دوو دست نزنید.

۴-     رفع خرابی شیر اجاق گاز دوو

این مشکل معمولا در اجاق گاز توکار دوو یا همان توکابینتی پیش می آید. اگر زمانی که شیر اجاق گاز دوو را باز می کنید تا شعله پس از فندک خوردن روشن شود، حس می کنید که شیر سفت شده است و به سختی می چرخد بهتر است از فشار آوردن به ولوم اجاق گاز دوو خودداری کنید  که باعث خرابی بیشتر و شکستن ولوم و شیر گاز نشوید.

برای رفع این مشکل می توانید با  نمایندگی تعمیر اجاق گاز دوو در شرکت امداد من تماس بگیرید و از نیروهای متخصص و کار آمد شرکت امداد من در زمینه تعمیر اجاق گاز دوو کمک بگیرید.

تعمیر اجاق گاز دوو
تعمیر اجاق گاز دوو

نکات مهم در سرویس و نگهداری اجاق گاز دوو و تعمیر اجاق گاز دوو

  1.  اجاق گاز را در محیط‌های کوچک و در بسته که راهی برای خارج شدن گازهای حاصل از سوخت ندارند، نصب نکنید.
  2. از قرار دادن و نصب اجاق گاز در مسیر وزش باد پرهیز کنید.
  3.  در محل اتصال دو سر شلنگ به لوله‌کشی گاز، حتما از بست مناسب استفاده کنید.
  4.  طول شلنگ گاز نباید از ۱.۵ متر بیشتر باشد.
  5.  برای بررسی محل اتصال دو سر شلنگ از نظر نشت گاز از کف صابون استفاده کنید.
  6. از سر رفتن غذا بر روی اجاق گاز جلوگیری نمایید.
  7. هنگام شستشوی سینی‌های گاز از سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید. برای این منظور از پارچه نم‌دار همراه با مواد شوینده استفاده کنید و در پایان سینی را خشک کنید.

عیب یابی و تعمیر اجاق گاز دوو

۱-    
عیب: پیلوت خاموش می‌شود.
علت: گاز کمی به پیلوت می‌رسد.
راه‌حل: شعله پیلوت را مطابق آنچه که توضیح داده شد تنظیم نمایید.

۲-    
عیب : پیلوت خاموش می‌شود.
علت: حجم هوای ورودی مخلوط کن زیاد است.
راه‌حل: چنانچه اجاق گاز مخلوط‌کن‌ دارد، صفحه محفظه را کمی ببندید.

۳-    
عیب : مشعل های فوقانی اجاق گاز روشن نمی شود.
علت: گرفتگی سوراخ های مشعل یا پیلوت این مشکل را ایجاد می کند.
راه‌حل: سوراخ‌های مشعل را توسط یک میله باریک یا برس با دقت تمیز کنید. نازل پیلوت را تمیز یا تعویض نمایید.

۴-    
عیب : نوک مشعل‌ها به رنگ زرد می‌سوزد.
علت: نسبت هوا در مخلوط کم است.
راه‌حل: صفحه تنظیم مخلوط کن را کمی باز کنید. در اجاق‌های جدید اگر فاصله نازل تا لوله رابط به هم خورده آن را تنظیم نمایید.

۵-    
عیب : شعله به جهت های مختلف می وزد و صدا می کند.
علت: نسبت هوا به گاز در مخلوط زیاد است.
راه‌حل: صفحه مخلوط کن را کمی ببندید.

۶-    
عیب : شعله دود می کند.
علت: مقدار گاز در مخلوط گاز و هوا، زیاد است.
راه‌حل: مقدار گاز را کم کنید. در صورت گشاد شدن نازل آن را تعویض نمایید.

۷-    
عیب : ارتفاع شعله مشعل زیاد است.
علت: مقدار گاز و هوا زیاد است.
راه‌حل: در اجاق‌های قدیمی گاز و هوا را کم کنید.

۸-    
عیب : فر روشن نمی‌شود.
علت: شعله پیلوت خاموش است.
راه‌حل: پیلوت را روشن کنید.

۹-    
عیب : فر روشن نمی‌شود.
علت: تایمر در وضعیت درستی تنظیم نشده است.
راه‌حل: تایمر فر را تنظیم کنید.

تعمیر اجاق گاز دوو
تعمیر اجاق گاز دوو

در این مقاله فقط تعدادی از مشکلات اجاق گاز دوو و برخی نکات تعمیر اجاق گاز دوو را بررسی کردیم و در پایان پیشنهاد می دهیم که در صورت بروز مشکلات جدی در عملکرد اجاق گاز دوو از مشاورین و تعمیرکاران متخصص و باتجربه در شرکت امداد من در بخش تعمیر اجاق گاز دوو و تعمیر اجاق گاز در تهران کمک بگیرید.

تیم امداد من با سابقه ی سال ها فعالبت در این زمینه ، آماده است که در کمترین زمان و پایین ترین هزینه کار های تعمیراتی منزل ، تعمیر اجاق گاز، تعمیر اجاق گاز در محل  و تعمیر اجاق گاز دوو  را برای شما  انجام دهد.

تعمیر اجاق گاز در سایت تعمیر لوازم خانگی امداد من در سریع ترین زمان ممکن

بهتر است بدانید:

شماره نمایندگی یخچال دوو

شماره تلفن نمایندگی دوو

امتیاز شما

17 پاسخ

  1. ممنون بابت مقاله ی تعمیر اجاق گاز دوو و خدماتی که در امداد من ارایه میدین.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *